Odlišnosti dopravních předpisů v Itálii a v Česku: Podrobný průvodce řidiče
Plánujete vyrazit autem do Itálie? Ať už vlastní nebo půjčené, měli byste znát nejen základní pravidla, ale i méně známé rozdíly v dopravních předpisech. Itálie a Česko se sice řídí evropskými normami, ale v detailech najdete zásadní rozdíly, které mohou rozhodnout, zda se vaše cesta obejde bez pokut.
1. Rychlostní limity
Obecné limity:
- Dálnice: Itálie 130 km/h (za deště 110 km/h), Česko 130 km/h
- Silnice první třídy: Itálie 110 km/h, Česko 90 km/h
- Město: v obou zemích 50 km/h, ale v Itálii častěji zóny 30 km/h.
Pozor: Itálie někde umožňuje jízdu až 150 km/h na dálnicích s "Tutor" systémem měření průměrné rychlosti – ale pouze za ideálních podmínek a na určených úsecích.
2. Alkohol za volantem
- Česko: 0,0 ‰ – žádná tolerance.
- Itálie: do 0,5 ‰ povoleno (profesionálové a řidiči do 3 let praxe musí mít 0,0 ‰).
Pokuty za překročení limitu v Itálii jsou velmi vysoké a mohou znamenat i zabavení vozidla nebo zákaz řízení.
3. Letní a zimní pneumatiky
- Česko: povinnost zimních pneumatik od 1. listopadu do 31. března v případě sněhu, ledu nebo námrazy (nebo tam, kde to značka vyžaduje).
- Itálie: zimní pneumatiky jsou povinné pouze v některých regionech (sever, Alpy, Apeniny), a to většinou od 15. listopadu do 15. dubna. Naopak v létě je zakázáno jezdit na zimních pneumatikách. Celoroční pneumatiky s označením M+S jsou v létě povoleny. Pokuta může být až několik set eur.
Pozor: Je důležité si uvědomit, že v Itálii je povoleno používat pouze pneumatiky, které mají rychlostní index rovný nebo vyšší než ten uvedený v technickém průkazu
4. Kola na nosiči a jejich označení
- Česko: kola na nosiči vzadu nemusíte nijak zvlášť označovat, stačí, aby nebyla zakrytá světla a SPZ.
- Itálie: pokud máte kola na zadním nosiči a zakrýváte tím SPZ nebo světla, musíte mít červenobílou reflexní tabuli (italská norma, případně španělská verze tabule je také akceptována). Tabuli koupíte v Itálii na benzínkách nebo v autopotřebách. Bez této tabule hrozí pokuta a nucené sundání nosiče!
5. Dálnice a mýtné
- Česko: elektronická známka.
- Itálie: platba mýta podle projeté vzdálenosti – hotově, kartou nebo telepass (elektronický systém, který urychluje průjezd bránou). Tip: Sledujte pečlivě označení pruhů u mýtnic – některé jsou vyhrazené pouze pro telepass.
6. Dopravní značení
- Modrá parkovací místa: v Itálii znamenají placené parkování.
- Bílé parkovací místa: zdarma, pokud není značení jinak.
- Žluté parkování: vyhrazeno (např. pro rezidenty).
- Zona Traffico Limitato (ZTL) – pozor na zóny s omezeným vjezdem v centrech měst. Jsou hlídané kamerami a pokuta přijde domů klidně po několika měsících.
7. Reflexní vesty a povinná výbava
- V Itálii musí mít reflexní vestu nejen řidič, ale i všichni spolujezdci, pokud vystoupí z vozu mimo obec.
- Povinná výbava:
- Výstražný trojúhelník
- Reflexní vesty
- Náhradní žárovky (doporučeno)
- Rezervní kolo nebo opravná sada (povinné, pokud auto nemá runflat pneumatiky)
8. Motorky a skútry
- Itálie je "zemí skútrů". Počítejte s tím, že vás budou předjíždět v kolonách zprava i zleva.
- Na dálnici mají motocykly povolen vjezd, ale pouze ty, které mají objem motoru nad 150 ccm.
Shrnutí: Na co si v Itálii dát největší pozor?
✅ Kola na nosiči označte reflexní tabulí
✅ Letní pneumatiky v létě – pozor na zimní gumy s nízkým indexem
✅ Pozor na ZTL zóny v centrech měst
✅ Reflexní vesty pro všechny
✅ Alkohol za volantem – buďte velmi obezřetní
✅ Mějte připravenu hotovost na mýtné
Diskuze (0)
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat příspěvky. Prosím přihlaste se nebo se registrujte.